OS dag 4: Bekkering en Duetz klimmen naar tweede plaats

28 juli 2021
Correctie: Lilian de Geus soort vandaag een 3-3-4 itt tot eerdergenoemde 11-3-4!

In uitdagende omstandigheden zeilen Annemiek Bekkering en Annette Duetz naar een tweede plaats op de ranglijst van de 49erFX. De wind waait nog steeds stevig in de baai van Enoshima en de golven bouwen verder op. Bekkering en Duetz profiteren van de omstandigheden in de zeer onstabiele en spectaculaire 49erFX. Op de grens van het toelaatbare zet het Nederlandse team, samen met de Spanjaarden, de beste score van de dag neer met acht punten.

Bekkering en Duetz staan nu vijf punten achter het Engelse team van Dobson en Tidey en twee punten voor op Echegoyen en Barcelo uit Spanje. Bekkering en Duetz staan na afloop van de races met een grote glimlach de media te woord. Bekkering zegt:

Dit is wel echt tof om zo een dag op de Spelen te hebben, met golven, wind en alles op super hoog niveau. Je bent, in de wedstrijd, met de boot op de golven aan het surfen. Dat vinden wij heel leuk en als het dan ook nog goed gaat dan is dat wel echt genieten. Maar we zijn wel kapot! Met namen de focus kost veel kracht, superscherp zijn als je even niet scherp bent, slaat de boot om. Je moet op alles letten, het sturen, waar je de boot positioneert op de golven. En dan ook nog naar de wind en de tegenstanders kijken."

"We hadden vandaag goede starts en dan zijn we in de controlerende positie. In tegenstelling tot gisteren waar we twee van de drie starts achter alles langs moesten. We hadden ook goede snelheid, dan kan je controlerender varen. Gisteren waren we niet scherp over wat we wilden op de start. We hebben meer routine ingebouwd, net wat scherper.”
Lobke Berkhout en Afrodite Zegers in de 470 op hun eerste race dag. (foto: Sailing Energy)
Zegers en Berkhout 12de na 2 races
Afrodite Zegers en Lobke Berkhout zeilen voor het eerst samen op de Olympische Spelen. Beide hebben ze al eens meegedaan. Berkhout voor het laatst in 2012 en Zegers in 2016. Afgelopen winter heeft het team grote stappen gemaakt en eindigden ze op een tweede plaats op het WK.  De eerste twee races gingen niet geheel volgens plan.

Lobke Berkhout analyseert: “Het is een eerste dag en die wil je anders beginnen. We hadden er superveel zin in, het waren prachtige omstandigheden. We hebben in beide races kansen gehad. In de eerste race lagen we er heel goed bij. Maar we waren niet scherp genoeg in positionering. We werden gezeild door de andere boten. Echt zonde daardoor lieten we punten liggen in beide races. We hebben als team niet laten zien wat we kunnen. We moeten elkaar beter ondersteunen, beter communiceren. De boot aan de gang houden en het plaatje van de wedstrijd goed hebben. Daar struggelden we vandaag mee.”

Hoe is het om weer terug te zijn na 2012?
Het zijn de olympische spelen en we moeten daar natuurlijk ook van genieten. Vandaag de eerste dag. Dat gevoel is en blijft bijzonder. Ik ben bevoorrecht dat ik hier kan rondvaren en mee kan doen in zo een sterke competitie.”
Lilian de Geus op de RS:X op haar derde race dag. (foto: Sailing Energy)
Lilian de Geus 5de na 9 races
Lilian de Geus zeilt een goede serie op 28 juli met een score van 3-3-4-. Toch was de De Geus maar gematigd tevreden met haar prestaties op de derde dag van het Olympisch windsurf toernooi.

De Geus: "Ik heb redelijk steady gevaren vandaag, dus daar ben ik tevreden over. Maar mijn concurrenten waren ook steeds om mij heen dus dat is voor het klassement jammer. Wel pakt de Engelse een grote aftrek (UFD in race 9 red.) en ook de Chinese heeft al een grote aftrek te pakken. Ik zal morgen sowieso nog drie races moeten knallen en dan gaan we wel zien wat de concurrentie doet."